Dag 05 - Vad är kärlek?

Jag stirrar på den här vita sidan nu, och har ingen aning om vad jag ska skriva. Jag har tänkt hela dagen på denna fråga, men allt som kommer upp är en person som låg  och ligger varmt om mitt hjärta. Jag tänker inte berätta för er alla om denna person. Men jag ska försöka skriva ner känslorna som kommer när frågan ställs.
Vad är kärlek?
 

För det första vill jag säga att jag tror jag vet vad ni tänker... ''Okej, en 13åring ska säga vad kärlek är, jo visst det här kommer ju bli seriöst'' Men jag är nog mer mogen i detta samtalsämne än vad ni tror. =)

Vad är kärlek... Det kan nog inte en person säga. Utan jag tror alla tror på olika sätt.

Som en femåring kanske kärlek är sin nya leksak. För någon äldre sina vänner, för någon ännu äldre att ha många vänner och sin pojkvän,och för någon ännu längre, den man tror är den rätte.

Så, vad är kärlek för mig då? Det är något underbart, något du kan inte leva utan. Men ändå något så smärtsamt. Hellre blir jag skjuten i magen än att uppleva den smärtan jag hade när min älskling lämnade mig. Många tror att kärlek är skit. Men för mig är det inte, även om jag har blivit så djupt sårad. Jag tror att han var den rätte, men jag kommer aldrig få honom.Men so what? Det kommer komma flera som jag kan älska minst lika mycket. Men han var min första kärlek, och den glömmer man nog aldrig.

Jag kollade runt på wikipedia för att se vad folk sa om det. Och det här är vad jag hittade:

Kärlek är den känsla av stark tillgivenhet och personliga fastsättning . I filosofiska sammanhang är kärlek en dygd som representerar alla av de mänskliga vänlighet , medkänsla och kärlek . I religiösa sammanhang är kärleken inte bara en dygd, men grunden för alla att vara (" Gud är kärleken " ), och grunden för alla gudomliga lagen ( gyllene regeln ).

Ordet kärlek kan referera till en mängd olika känslor, stater och attityder, från allmänna nöjet ("Jag älskade den måltiden") för intensiv interpersonell attraktion ("Jag älskar min partner"). "Love" kan också särskilt hänvisa till den passionerade längtan och intimiteten i romantisk kärlek , den sexuella kärleken till Eros (jfr grekiska orden för kärlek ), till känslomässig närhet av familjär kärlek, eller till den platoniska kärlek som definierar vänskap , av de djupgående enhet eller hängivenhet för religiös kärlek . Denna mångfald av användningsområden och betydelser, i kombination med komplexiteten av de inblandade känslor, gör kärlek ovanligt svår konsekvent att definiera, även jämfört med andra känslomässiga tillstånd.

Kärlek i dess olika former fungerar som en viktig förmedlare av mellanmänskliga relatione


r och på grund av dess centrala psykologiska betydelse, är en av de vanligaste teman i kreativ konst


Om jag ska berätta sanningen så tycker jag det är fel att någon har skrivit det här på wikipedia. För som jag sa, ingen kan berätta vad kärlek verkligen är för det skiljer sig från person till person.

Vill du verkligen veta vad kärlek är? Leta inom dig, jag lovar du kommer hitta svaret.

Jag tänkte ha en fråga, en uppgift för er alla nu. Vad är kärlek för dig? Ni måste tänka på det, men det är frivilligt att kommentera och berätta vad kärlek är för er. Om ni vill berätta men vill inte kommentera så att alla kan läsa kan ni mejla eller adda mig på msn [email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0